Pour protéger ce système et ses données d'un accès non autorisé, veuillez verrouiller votre ordinateur avant de le laisser sans surveillance.
  • A A A
  • Aide
  • Vous n'êtes pas connecté

Portail de la Wallonie Agence wallonne de l'Air et du Climat

Aide

VERSIONS

Les utilisateurs peuvent sélectionner la version française ou anglaise pour ce fichier d'aide./Users can select either the English or the French version for this help page.

Version française

English version

LISEZ MOI D'ABORD  English version

Il est recommandé que vous lisiez cette section avant de commencer votre travail dans l'application ETSWAP . L'aide vous explique brièvement l'objectif de l'ETSWAP, ses utilisateurs potentiels, les nouvelles fonctionnalités de cette version, de brèves instructions pour débuter avec ETSWAP, quelques indications sur la gestion des données, et un résumé de l'aide apportée par ETSWAP.

POUR COMMENCER  English version

Tous les exploitants d'Installations soumises à l'ETS doivent s'enregistrer dans l'ETSWAP.

  1. Se rendre sur https://www.ets-awac.be et lorsque la page d'accueil s'ouvre, cliquez sur Enregistrer une nouvelle Installation Fixe.
  2. Compléter le formulaire d'enregistrement. Les champs sont explicites.
  3. Cliquez sur Soumettre la demande.

L'application confirme que votre demande a été reçue et vous recevez un email de confirmation de votre demande d'enregistrement provenant de l'adresse ets.awac@spw.wallonie.be. 

  1. Vérifiez que tous les détails repris dans  l'email de confirmation sont corrects. Ensuite cliquez sur le lien d'authentification dans l'email.
  2. ETSWAP s'ouvre à la page de Vérification de l'Adresse Email et confirme que votre adresse email a été vérifiée.

Votre demande est examinée par l'Autorité Compétente. Si votre demande est acceptée, l'Autorité Compétente crée un nouvel utilisateur d'Exploitant d'Installation et associe le nouvel utilisateur à votre installation.

Dès que le nouvel utilisateur d'Exploitant d'Installation est créé, ETSWAP envoie une invitation à l'adresse email renseignée dans le formulaire de demande. L'invitation contient un lien vers l'ETSWAP et un Mot de Passe et Code PIN temporaire à usage unique.

  1. Connectez-vous à ETSWAP, changer vos Mot de Passe et PIN, et commencez ensuite à utiliser ETSWAP.

Administration de l'utilisateur et des données  English version

Administration de l'utilisateur  English version

Lorsqu'un exploitant d'aéronef ou d'installation est enregistré pour la première fois dans l'ETSWAP, l'Autorité Compétente identifie un individu nommé au sein de l'organisation comme un utilisateur administrateur pour l'exploitant. Il est ensuite de la responsabilité de cet individu de créer les autres utilisateurs pour l'exploitant autant que nécessaire et d'assigner les permissions adéquates.                             

Administration des données  English version

Lorsqu'un exploitant d'Installation est enregistré dans l'ETSWAP, les données encodées lors de l'enregistrement sont automatiquement téléchargées dans l'ETSWAP. Il est vivement conseillé aux utilisateurs d'exploitant d'installation de vérifier les données dans le formulaire ETSWAP afin de s'assurer de leur exactitude.

Bienvenue dans l'aide ETSWAP  English version

Ces pages fournissent de l'information pour chaque page du site internet ETSWAP. Les liens sur cette page s'ouvrent dans un navigateur séparé afin que vous puissiez consulter les informations d'aide dans leur contexte.

Des boutons d'aide identifiables par le signe à côté de certains champs dans les formulaires sont également destinés à vous aider tout au long de votre travail. Les pages et les boutons d'aide sont contextuels, ce qui signifie que l'information d'aide pour la page ou le formulaire spécifique que vous utilisez s'ouvre lorsque vous cliquez sur un bouton ? ou lorsque vous cherchez de l'aide sur une page internet.               

ETSWAP fournit une aide en ligne contextuelle :

  • Le bouton Aide sur la page d'accueil fournit de l'information d'aide générale.
  • Lorsque vous vous connectez en tant qu'utilisateur d'Exploitant d'Aéronef, vous pouvez ouvrir une aide contextuelle pour toutes les pages disponibles pour les exploitants d'aéronefs.                              
  • Lorsque vous vous connectez en tant qu'utilisateur d'Exploitant d'Installation, vous pouvez ouvrir une aide contextuelle pour toutes les pages disponibles pour les exploitants d'Installation.
  • Lorsque vous vous connectez en tant qu'utilisateur d'Autorité Compétente, vous pouvez ouvrir une aide contextuelle pour toutes les pages web de l'ETSWAP.

Chaque section d'aide couvre les flux de travail pertinents de façon détaillée.

Information associée

AU SUJET DE L'EU ETS

AU SUJET DE L'ETSWAP

NAVIGUER DANS ET UTILISER L'ETSWAP

GLOSSAIRE ET REFERENCES

AU SUJET DE L'EU ETS   English version

Le système européen d'échange des quotas d'émission (EU ETS) est le système européen "cap and trade" (système de plafonnement et d'échange) mis en place pour réduire les émissions de gaz à effet de serre des exploitants d'aéronefs et des installations fixes de certains secteurs. Les secteurs industriels couverts sont notamment la production et la transformation des métaux ferreux, l'industrie minérale, et l'industrie de production de pâte à papier et papier.

L'Union Européenne a instauré un plafond correspondant au montant total des émissions autorisées pour l'ensemble des installations. Les quotas sont ainsi distribués à toutes les installations dans le système. Les exploitants peuvent utiliser tout ou une partie de leurs quotas en vue de la restitution pour couvrir leurs émissions déclarées. Si l'exploitant émet plus de CO2 que l'équivalent de son allocation gratuite, il a la possibilité de pouvoir acheter des quotas sur la marché pour couvrir le déficit. A contrario, lorsqu'un exploitant émet moins que son allocation, il peut vendre son surplus à d'autres exploitants.

En Wallonie, l'EU ETS relève de la responsabilité de:

L'Agence wallonne de l'Air et du Climat ( AwAC)

Avenue Prince de Liège 7, bte 2
5100 JAMBES
BELGIUM

Telephone : + 32 81 33 59 33
Fax : +32 81 33 59 32

Email: ets.awac@spw.wallonie.be
Web: http://www.awac.be

AU SUJET DE L'ETSWAP  English version

La Directive EU ETS 2003/87/CE fixe le cadre légal de l'EU ETS et en établit le périmètre.

But de l'ETSWAP  English version

L'ETSWAP est une plateforme internet permettant la planification, la déclaration et la gestion des émissions de gaz à effet de serre. Elle permet de calculer les émissions annuelles des exploitants d'aéronefs et d'installations fixes à partir des données encodées dans le système par l'exploitant concerné.

Utilisateurs de l'ETSWAP  English version

Autorités Compétentes (AC)  - AwAC qui a la responsabilité de maintenir et de veiller au respect de la réglementation relative à l'EU ETS en Wallonie.

Exploitants d'aéronefs -  Tous les exploitants d'aéronefs assignés à la Belgique conformément à la liste de la Commission européenne pour lesquels l'AwAC est l'autorité compétente en vertu de l'accord de coopération du 2 septembre 2013.

Exploitants d'installation  - Tous les exploitants d'installation qui exercent une activité soumise à l'EU ETS sur le territoire wallon.

Les utilisateurs de l'ETSWAP comprennent 4 catégories principales:

Les utilisateurs pour un exploitant d'aéronef -  personnes employées par les exploitants d'aéronefs, qui ont la responsabilité de créer et soumettre une déclaration annuelle d'émission.

Les utilisateurs pour un exploitant d'installation - personnes employées par les exploitants d'installations, qui ont la responsabilité de créer et soumettre une déclaration annuelle d'émission.

Les utilisateurs pour un organisme de vérification - personnes employées par un bureau de Vérification, avec la responsabilité d'examiner et de formellement approuver les déclarations soumises par un exploitant d'aéronef ou un exploitant d'installation fixe.

Les utilisateurs de l'Autorité Compétente - Personnes employées par l'Autorité Compétente, avec des responsabilités multiples.

Les responsabilités des utilisateurs de l'AC comprennent:

L'examen et l'approbation des Plans de Surveillance;
La gestion des périodes de déclaration des émissions;
La gestion de l'ensemble des utilisateurs ETSWAP pour la Wallonie;
La gestion de la communication entre les utilisateurs de l'ETSWAP;
La gestion des non-conformités et des pénalités associées imposées aux exploitants qui ne sont pas parvenus à se conformer à la réglementation EU ETS.                                                                           

Fonctions automatiques de l'ETSWAP  English version

L'ETSWAP surveille l'activité de tous les utilisateurs et réalise un certains nombre d'actions automatiques. Ainsi ETSWAP actualise la liste des tâches, émet des alertes, envoie des emails et des lettres et affiche des messages en réponse à des événements du système.

Gestion des Alertes  English version

Une alerte est un message affiché par l'ETSWAP.  Lorsqu'une alerte est générée, ETSWAP sélectionne le message d'alerte adéquat au départ d'un ensemble de modèles. L'alerte est envoyée aux destinataires pertinents et apparaît sur la page d'accueil de l'utilisateur concerné lors de sa connexion suivante.

Emails  English version

L 'ETSWAP envoie des emails à une liste prédéfinie de destinataires en réponse aux actions de l'utilisateur/application. ETSWAP sélectionne un email au départ d'un ensemble de modèles, basé sur l'événement qui a déclenché l'email. Les champs dynamiques de l'email sont complétés avec les données de contexte.

Lettres  English version

L'ETSWAP crée des lettres en réponse aux actions de l'utilisateur/application. L'ETSWAP sélectionne le format de la lettre au départ d'un ensemble de modèles prédéfinis, en fonction de l'événement qui a généré la lettre. Les champs dynamiques de la lettre sont complétés avec les données de contexte. La lettre est ensuite enregistrée dans le système et peut être envoyée en pièce jointe à un email et/ou par la poste.

Validation du formulaire  English version

L'ETSWAP utilise des règles strictes de validation pour ses formulaires en ligne et informe les utilisateurs de toute erreur détectée dans le formulaire. La validation est exercée en réponse à une action, telle que la soumission d'un Plan de Surveillance. Durant la validation, le formulaire dans sa globalité est vérifié afin de s'assurer que tous les champs obligatoires sont complétés et que la valeur de chaque respecte la règle de validation correspondante.

Si la validation échoue ou si un champ obligatoire n'est pas complété, l'ETSWAP affiche la première section affectée du formulaire et liste ou met en évidence les erreurs liées à cette section.

Si le formulaire a été validé avec succès, il est possible de passer à l'étape suivante du processus (par exemple, soumission du formulaire).

Vérification des permissions  English version

Lorsqu'un utilisateur tente toute action, ETSWAP analyse l'action et vérifie que le rôle de l'utilisateur comprend les permissions nécessaires pour accomplir cette action. Si le rôle de l'utilisateur le permet, l'action sera autorisée. Sinon, l'action sera interdite et l'utilisateur en sera informé.

Journal d'Audit  English version

ETSWAP détecte et enregistre les événements qui nécessitent une vérification ultérieure. Des détails tels que le nom de l'utilisateur, l'action réalisée, ainsi que la date et l'heure de l'événement sont encodés dans le journal d'audit du serveur.

Journal d'événement  English version

ETSWAP détecte et enregistre les événements exceptionnels tels que la perte de connectivité à sa base de données. Lors d'événements exceptionnels, les détails sont capturés, catégorisés et enregistrés dans le journal d'événements du serveur.

Contrôle de Configuration  English version

ETSWAP crée les nouvelles versions des rapports en incrémentant automatiquement le numéro de version du rapport chaque fois qu'il est soumis.

NAVIGUER DANS ET UTILISER L'ETSWAP  English version

Les pages internet de l'ETSWAP comprennent 7 groupes:

  • Pages communes telles que la page de connexion, les Termes et Conditions, etc.....
  • Pages à destination des utilisateurs Aviation disponibles pour les utilisateurs Aviation
  • Pages à destination des utilisateurs Installation fixes disponibles pour les utilisateurs des Installations
  • Pages à destination des utilisateurs vérificateurs Aviation disponibles pour les utilisateurs vérificateurs Aviation
  • Pages à destination des utilisateurs vérificateurs Installation disponibles pour les utilisateurs vérificateurs Installation
  • Pages à destination des utilisateurs Autorité Compétente pour l'Aviation contenant les informations utiles concernant l'Aviation pour l'Autorité compétente
  • Pages à destination des utilisateurs Autorité Compétente pour les Installations contenant les informations utiles concernant les Installations pour l'Autorité compétente

Mode d'emploi   English version

Toutes les pages ETSWAP contiennent des informations sur la finalité de la page et des instructions détaillées pour son utilisation. De la même manière, la plupart des sections et champs des formulaires de l'ETSWAP contiennent des instructions détaillées d'utilisation. Veuillez donc suivre les instructions des sections et des champs pour compléter le formulaire.

Architecture de base de l'ETSWAP  English version

Les nombreuses pages de l'ETSWAP respectent un format standard. 

Tous les utilisateurs ont une page de garde qui fournit l'accès à une liste de tâche de l'utilisateur (nouvelles tâches et tâches non clôturées) que l'utilisateur doit réaliser.

Caractéristiques générales de navigation dans les pages  English version

Il y a un onglet au sommet de chaque page ETSWAP. Cet onglet vous permet de naviguer d'une page à l'autre de l'application.

Chaque page comporte une fonction de zoom matérialisée par trois caractères A majuscules de différentes tailles. Cliquez sur un des caractères A pour augmenter ou diminuer la taille de la police résolution de l'écran du navigateur.

Menu de Navigation  English version

Celui-ci apparaît dans le coin supérieur gauche de plusieurs pages. Il contient les liens vers toutes les fonctions disponibles pour l'utilisateur. Le menu étant contextuel, son contenu varie en fonction de l'activité dans laquelle l'utilisateur s'est engagé.

Menu Pop-up  English version

Effectuez un clic-droit sur n'importe quelle page ou section du formulaire pour ouvrir un menu "pop-up" de page internet classique. Les options qui ne sont pas disponibles sont grisées.  

Obtenir de l'aide  English version

Cliquez sur Aide dans le coin supérieur droit de la page pour obtenir des informations d'aide pour l'utilisation de l'ETSWAP. Certains champs des formulaires ETSWAP offrent une aide additionnelle via les boutons ?

Déconnexion  English version

Utilisez le bouton déconnexion dans le coin supérieur droit de la page pour vous déconnecter de l'ETSWAP. Ceci vous ramène à la page de connexion où vous ou un autre utilisateur  pouvez vous reconnecter.

Navigation dans les formulaires  English version

Tous les formulaires ETSWAP ont un menu de section dans le coin supérieur gauche. Le menu offre un accès immédiat aux différentes  sections du formulaire.

Lorsque vous travaillez sur une section du formulaire, utilisez la touche  Tab pour vous déplacer vers le bas de champs en champs de façon classique.

Boutons standards  English version

Dans tous les formulaires ETSWAP, des  boutons standards sont disponibles pour réaliser différentes opérations:

  • Imprimer -  cliquer pour imprimer en PDF le formulaire ouvert
  • Sauvegarde  - cliquer pour enregistrer le contenu actuel du formulaire. Utilisez ce bouton à tout moment pour enregistrer les dernières  modifications apportées au formulaire.
  • Fermeture - cliquer pour fermer le formulaire. La boite de dialogue de fermeture du formulaire apparaît, vous invitant à confirmer votre action. 
  • Page suivante - cliquer pour passer à la page suivante du formulaire.
  • Page précédente   - cliquer pour passer à la page précédente du formulaire.
  • OK - cliquer pour confirmer une action ou un encodage.
  • Annuler  - cliquer pour annuler votre dernier encodage ou action dans le formulaire.

Raccourcis clavier  English version

Il existe des raccourcis clavier pour les boutons dans tous les formulaires ETSWAP et certaines boites de dialogue. Pour utiliser un raccourci, presser simultanément la touche Alt et la touche alphabétique correspondante.

Les raccourcis clavier sont: 

Pour tous les formulaires 

Ces raccourcis clavier sont disponibles pour tous les formulaires ETSWAP:  

  • Enregistrer le formulaire ( ALT+S ) - enregistrer vos encodages les plus récents et les changements apportés au formulaire 
  • Fermer le formulaire (ALT+E ) - ouvrir la boite de dialogue de fermeture du formulaire
  • Page suivante ( ALT+N ) - ouvrir la page suivante du formulaire
  • Page précédente ( ALT+B ) - ouvrir la page précédente du formulaire

Pour toutes les boites de dialogue

Ces raccourcis clavier sont disponibles pour toutes les boites de dialogue de l'ETSWAP

  • OK ( ALT+O ) - confirmer votre dernier encodage ou action                                                                                                            
  • Annuler  ( ALT+C ) - Annuler votre dernier encodage ou action                                      

Boite de dialogue de fermeture des formulaires

Ces raccourcis clavier sont disponibles sur la boite de dialogue de fermeture des  formulaires:

  • Enregistrer le formulaire ( ALT+S - enregistrer vos encodages les plus récents et les changements apportés au formulaire 
  • Ignorer les modifications  ( ALT+ I ) - effacer vos derniers encodages ou modifications au formulaire

Page de recherche

Ces raccourcis clavier sont applicables pour la page de recherche (voir Recherche ETSWAP):

  • Suivant  ( ALT+N ) - ouvre la page suivante des résultats de la recherche                                                                       
  • Précédent ( ALT+B ) - ouvre la page précédente des résultats de la recherche                                                                 
  • Annuler  ( ALT+C ) - annule la recherche et ferme la page de recherche                                                 

Page d'Ajout de Pièces jointes

Ces raccourcis clavier sont disponibles sur la page d'ajout des pièces jointes.

  • Ajouter ( ALT+A ) - joindre un fichier à un formulaire, un email ou une lettre        
  • Supprimer ( ALT+R ) - supprimer un fichier joint à un formulaire, un email ou une lettre
  • Récupérer  ( ALT+S ) - trouver un fichier joint et l'ouvrir
  • Fermer  ( ALT+C ) - fermer la page d'ajout de pièce jointe

Recherche ETSWAP  English version

Les bases de données de l'ETSWAP sont remplies avec des enregistrements de divers types. Lorsqu'elle est utilisée, cette information vous est présentée comme une série de tableaux qui ont un format similaire.

Lorsqu'un tableau d'enregistrements est ouvert, il existe 2 méthodes pour parcourir le tableau:

  • Parcourir les enregistrements en utilisant les liens de page.
  • Rechercher les enregistrements par l'utilisation de filtres.

Parcourir les enregistrements en utilisant les liens

  1. Utilisez le lien Suivant ou tapez ALT+N pour ouvrir la page suivante du tableau d'enregistrement et trouver l'enregistrement que vous désirez.
  2. Utilisez le lien Précédent ou tapez ALT+B pour ouvrir la page précédente du tableau d'enregistrement et trouver l'enregistrement que vous désirez.
  3. Cliquez sur la flèche rouge dans la colonne Sélectionner de l'enregistrement que vous désirez voir. La page de recherche est alors remplie avec les détails de l'enregistrement sélectionné.

Rechercher les enregistrements par l'utilisation de filtres 

Parcourir les enregistrements de l'ETSWAP en navigant via les liens peut prendre du temps. Les boutons filtres au sommet des colonnes des tableaux d'enregistrement vous permettent d'accélérer votre recherche. Un bouton de filtre est une icône qui ressemble à un entonnoir. 

  1. Cliquer sur le bouton filtre au sommet d'une colonne du tableau. Une page Filtre des enregistrements  s'ouvre.
  2. Pour rechercher un texte n'importe où dans le champ, cliquez sur Contient et, dans le champ de texte, tapez un mot ou quelques caractères qui sont compris dans le nom de l'enregistrement que vous désirez trouver.
  3. Pour rechercher un texte en début d'un champ, cliquez sur Commence par et, dans le champ de texte, taper les premiers caractères du nom de l'enregistrement que vous désirez trouver.
  4. Tapez un nombre suffisant de caractères afin de pouvoir distinguer le nom d'un enregistrement des noms d'autres enregistrements.  
  5. Cliquez sur OK ou ALT+O. Le tableau des enregistrements est rétabli, ne montrant que les enregistrements qui ont été identifiés.
  6. Cliquez sur la flèche rouge dans la colonne  Sélectionner de l'enregistrement choisi. La page de recherche est remplie avec les détails de l'enregistrement sélectionné.

Pièces jointes  English version

Dans l'ETSWAP, il y a une série de cas où vous pourrez joindre un fichier à un formulaire (dans certains cas la pièce jointe sera obligatoire, dans d'autres, optionnelle). Souvent, le fichier électronique sera un PDF conventionnel, mais d'autres fichiers tels que Microsoft Word ou Excel, voire même des images digitales peuvent être jointes. 

A NOTER: La taille d'un fichier attaché ne peut dépasser 19 Mégaoctets

Pour joindre un fichier:                                  

  1. Cliquer sur Attacher ou taper ALT+A . Un page d'ajout de pièce jointe s'ouvre
  2. Cliquer sur Parcourir 
  3. Naviguer jusqu'au fichier électronique que vous voulez joindre.
  4. Sélectionner le fichier. Le chemin vers le fichier s'affichera dans le champ "pièce jointe". 
  5. Cliquer sur OK ou taper ALT+O.                                                                                    
  6. Le fichier sélectionné est téléchargé dans l'ETSWAP par un protocole de transfert de fichier (FTP).

    Après une brève pause, la page d'ajout de pièce jointe se ferme et vous êtes redirigé vers la page principale.

    Un message apparaît, confirmant que le fichier a été joint avec succès (téléchargé).  

Pour trouver et lire un fichier joint:   

  1. Cliquer sur Récupérer ou taper ALT+S . Une boite de dialogue s'ouvre, listant tous les fichiers joints disponibles. 
  2. Double-cliquer sur le fichier que vous voulez ouvrir. Le fichier sélectionné s'ouvre.

Pour supprimer un fichier joint: 

  1. Cliquer Supprimer ou taper ALT+R.
  2. Le fichier joint est immédiatement supprimé dans l'ETSWAP.                

    Le message au sommet de la page confirme que le fichier a été supprimé avec succès.  

Mots de Passe et code PIN  English version

Le site internet ETSWAP est un environnement sécurisé protégé par l'utilisation d'un mot de passe et d'un code PIN. Il est possible que l'on vous demande changer votre mot de passe et code PIN personnel.

Mots de Passe  English version

Les mots de passe de l'ETSWAP doivent:   

-contenir uniquement des caractères alphabétiques en minuscule;

-comprendre exactement 9 caractères agencés en: consonne voyelle consonne consonne voyelle consonne consonne voyelle consonne   

-contenir une seule fois un même triplet de "consonne voyelle consonne" ( par ex.  bacdefhij , mais pas bacdefbac);

-ne pas avoir d'espace entre les caractères.

Code PIN (Personal identification numbers)  English version

Le code PIN ETSWAP doit comprendre exactement 6 chiffres. Le code PIN ne peut pas comprendre une série de 6 chiffres consécutifs (le code PIN 345678, par exemple, n'est pas valide) et au moins 4 des ces chiffres doivent être distincts.

Images pour les signatures  English version

Certaines pages de l'ETSWAP telles que "Préparer une Lettre ou un Email" et "Envoyer une lettre" requière qu'une image soit insérée pour les signatures. Les utilisateurs de l'AC qui sont autorisés à envoyer des communications doivent d'abord créer une image de leur signature qui peut être utilisée à cet effet.

L'image signature doit être un fichier bitmap (.BMP) avec exactement 240 pixels de largeur et 140 pixels de hauteur. L'image doit être enregistrée à un endroit connu disponible pour le navigateur Windows de l'utilisateur.

Insérer une image pour la signature  English version

Pour insérer une signature, les utilisateur autorités compétente doivent se rendre à la section "Utilisateurs", sélectionner l'adresse email de l'utilisateur et sélectionner le bouton Changer de la page.

  1. Cliquer sur le bouton Choisir fichier.  Une page contenant un champ Télécharger Image Signature apparaît.
  2. Cliquer sur Parcourir, naviguer jusqu'au fichier image voulu et cliquer sur Ouvrir.
  3. Cliquer sur Continuer. La section Image Signature est mise à jour avec le chemin du répertoire de l'image sélectionnée. 
  4. Cliquer sur Soumettre.   La section Image Signature est mise à jour avec l'image sélectionnée.

Rapports de Gestion  English version

L'ETSWAP prend en charge la fonctionnalité de rapport de gestion qui permet aux utilisateurs de l'Autorité Compétente de créer des modèles de rapport personnalisés utilisant les services de rapportage de serveur SQL. Les modèles de rapports sont téléchargés dans l'ETSWAP et peuvent être utilisés pour générer des rapports.

PAGES INTERNET ETSWAP  English version

Les pages décrites dans cette section sont disponibles pour tous les utilisateurs.

Aide  English version

Ces pages fournissent l'information à propos de chaque page du site internet ETSWAP. En cliquant sur le lien Aide, cette page s'ouvre dans un onglet séparé.

Une aide est également fournie par l’intermédiaire des boutons ? à côté de certains champs dans les formulaires ETSWAP.

Les pages et les boutons d'aide sont contextuels, ce qui signifie que la page d'aide qui s'ouvre lorsque vous cliquez sur un bouton ? ou lorsque vous cherchez l'aide sur une page internet concerne le formulaire ou la page actuellement visité. 

Enregistrement

Si vous êtes une installation nouvellement soumise à la législation ETS ou si vous êtes le cessionnaire de toute ou d'une partie d'une installation déjà incluse dans l'ETS, vous devez vous enregistrer dans l'ETSWAP afin de faire une demande de plan de surveillance. Le lien Enregistrer une nouvelle installation fixe est fourni à cet effet sur la page de connexion de l'ETSWAP. Le lien doit être utilisé uniquement par les exploitants qui désirent enregistrer une nouvelle installation dans l'ETSWAP.

Pour enregistrer une nouvelle installation

  1. Sur la page de connexion, cliquez sur Enregistrer une nouvelle installation fixe. Un formulaire pour enregistrer une nouvelle installation s'ouvre.
  2. Entrez votre Nom de l'exploitant
  3. Entrez votre Nom de l'installation                                                                                                                                                                                                                              
  4. Entrez votre Nom du site                                                                                                                                                                                                                                        
  5. Entrez votre Numéro d'entreprise (Banque Carrefour des Entreprises)                                                                                                                                                                                        
  6. Entrez l'Adresse de votre installation                                                                                                                                                                                                                   
  7. Sélectionnez votre Autorité Compétente       .
  8. Entrez les Détails du demandeur tels que Nom, Prénom, Fonction et Adresse Email                                                                                                                               
  9. Ré-introduisez votre adresse email pour confirmation                                                                                                                                                                                   
  10. Sélectionnez le Type de demande -   par ex. si vous demandez un nouveau Plan de Surveillance (nouvelle installation) ou si vous recevez un Plan de Surveillance existant transféré au départ d'une autre  installation. (si vous êtes cessionnaire d'une installation ou d'une partie d'installation déjà incluse dans l'ETS).
  11. Complétez le Captcha 
  12. Cliquez sur Soumettre la demande. Une fois que le formulaire est soumis, un email contenant un lien est envoyé à votre adresse email pour vérification. 
  13. Pour confirmer les détails, cliquez sur le lien dans l'email.  

Lorsque vous confirmez que les détails de votre demande sont corrects, un utilisateur de l'AC analyse votre demande d'enregistrement sur la plateforme ETSWAP et l'accepte ou la rejette. Si la demande est rejetée, un email vous en informe et explique les raisons de ce rejet.

Si la demande est acceptée, l'utilisateur Autorité Compétente associe l'installation à un exploitant d'installation existant ou crée un nouvel exploitant d'installation si nécessaire.

Si, lors de votre enregistrement, vous avez indiqué que votre demande concerne un nouveau Plan de Surveillance, une tâche Plan de Surveillance apparaîtra dans votre liste de tâches lors de la prochaine connexion.

Accès refusé  English version

Cette page vous informe que votre compte a été désactivé. Elle s'ouvre si vous tentez de vous connecter à l'ETSWAP avec un Nom d'utilisateur, Mot de Passe et code PIN valide mais que votre compte a été désactivé.

Contacter votre administrateur système pour assistance.

Connexion  English version

Cette page s'ouvre lorsque vous visitez le site internet ETSWAP: elle vous permet de vous connecter au site. Lorsque vous vous connectez, vos informations d'identification sont authentifiées par ETSWAP avant que vous ne soyez autorisés à utiliser le site.

Le panneau de Bienvenue affiche les champs nécessaires pour vous connecter à l'ETSWAP.

Le panneau Information montre une liste de nouvelles actives au sujet de l'ETSWAP et de l'EU ETS, et les liens à partir des quels vous pouvez obtenir de l'aide.

Dans le panneau de Bienvenue, entrez vos Nom d'utilisateur et Mot de passe et cliquez sur Connexion. Vos Nom d'utilisateur et Mot de passe sont authentifiés par ETSWAP. S'ils sont acceptés, la page est mise à jour et il vous est demandé d'encoder trois chiffres de votre code PIN à 6 chiffres.  Les chiffre demandés sont aléatoirement choisis par ETSWAP et restent identiques jusqu'à ce que vous vous connectiez avec succès à l'ETSWAP. 

Entrez les trois chiffres demandés de votre code PIN, puis cliquez sur Connexion. Lorsque vous vous êtes connecté avec succès, votre page d'accueil s'ouvre:

Page d'accueil d'Utilisateur Exploitant, si vous êtes un utilisateur d'exploitant.                                                                                                      

Page d'accueil d'Utilisateur Vérificateur, si vous êtes un utilisateur vérificateur.

Page d'accueil Autorité Compétente si vous êtes un utilisateur Autorité Compétente

Si vous avez encodé un Nom d'utilisateur, un Mot de passe et/ou un code PIN erroné plus de 3 fois depuis votre dernière connexion réussie, ETSWAP bloque votre compte. Voir la section compte verrouillé.             

Si vous avez oublié votre mot de passe ou votre code PIN, voir la section Réinitialiser mot de passe oublié.

Compte Désactivé  English version

Cette page vous avertit que vous avez essayé d'ouvrir une page du site de l'ETSWAP à laquelle vous n'avez pas accès, ou que vous avez tenté de faire une action pour laquelle vous n'avez pas les autorisations nécessaires.

Veuillez contacter votre administrateur système pour toute aide.

Réinitialiser Mot de Passe oublié  English version

Si vous avez oublié votre Mot de Passe ou votre code PIN, vous pouvez demander un nouveau Mot de Passe ou code PIN via le bouton Récupérer un mot de passe sur la page de Connexion. Le système vous enverra un email contenant un lien vous menant vers une page où vous pourrez définir un nouveau mot de passe et un nouveau code PIN. Vous devez réinitialiser votre mot de passe dans les 24 heures qui suivent la réception de l'email, sinon le lien devient invalide.                                                                     

Pour réinitialiser votre mot de passe                                                                                                                                          
  1. Sur la page de connexion, cliquez sur Récupérer un Mot de Passe                                                                                         
  2. Entrez votre Nom d'Utilisateur                                                                                                                                  
  3. Cliquez sur Envoyer Email                                                                                                                                                  
  4. Cliquez sur OK.Un email ayant pour sujet "Récupérer Mot de Passe Oublié" vous est envoyé par email.
  5. Ouvrez l'email et cliquez sur le lien. La page de définition de mot de passe et PIN s'ouvre.
  6. Entrez un nouveau Mot de passe (voir section Mot de Passe et PIN)
  7. Réintroduisez votre nouveau mot de passe pour confirmer 
  8. Entrez un nouveau PIN    (voir section Mot de Passe et PIN)                                                                                                       
  9. Cliquez sur OK                                                                                                                                                                          

Lorsque vous avez réinitialisé votre mot de passe et votre code PIN, le lien dans l'email n'est plus valide.

Remarque: si vous envoyez une autre demande de récupération de mot de passe alors que le lien dans l'email précédent est valide, ETSWAP envoie un nouvel email contenant un nouveau lien. Le lien dans le premier email devient alors invalide.

Compte Verrouillé  English version

Cette page vous informe que votre compte ETSWAP a été verrouillé par le système. Cette page s'ouvre si vous avez introduit plus de 3 fois depuis votre dernière connexion un Nom d'utilisateur, Mot de passe et/ou code PIN erroné.

Pour déverrouiller votre compte, vous devez modifier vos mots de passe et PIN ETSWAP comme expliqué dans la section "Réinitialiser mot de passe oublié". 

Veuillez contacter votre administrateur de système si vous avez besoin d'aide.  

Termes et conditions  English version

Cette page affiche les Termes et Conditions de votre Autorité compétente pour utiliser l'ETSWAP dans votre catégorie d'utilisateur. Elle s'ouvre lorsque vous vous connectez à l'ETSWAP pour la première fois. Vous devez accepter les termes et conditions pour pouvoir continuer à utiliser  l'ETSWAP.

Lorsque vous cliquez sur Accepter votre page d'accueil s'ouvre:   

Page d'accueil d'Utilisateur Exploitant, si vous êtes un utilisateur exploitant.

Page d'accueil d'Utilisateur Vérificateur, si vous êtes un utilisateur vérificateur.

Page d'accueil d'Autorité Compétente si vous êtes un utilisateur Autorité Compétente.

Définir Nouveau Mot de Passe  English version

Cette page s'ouvre lorsque vous vous êtes connecté avec succès à l'ETSWAP et que le système vous demande de modifier votre mot de passe.

Si votre compte a été verrouillé après quelques séries infructueuses de connexion, (voir section compte verrouillé), la page Définir Nouveau Mot de Passe vous invite à réinitialiser votre mot de passe pour déverrouiller votre compte. 

Utilisez cette page pour changer votre mot de passe. Il ne vous est pas demandé d'encoder votre mot de passe actuel parce que vous vous êtes déjà identifié avec succès.

  1. Cliquez sur Réinitialiser Mot de Passe dans le menu Navigation et encodez le nouveau mot de passe.
  2. Lorsque vous y êtes invité, encodez une nouvelle fois votre mot de passe afin de le confirmer. Les noms d'utilisateur et mots de passe sont sensibles à la casse. Vous devez les saisir exactement en faisant attention aux majuscules et minuscules.

Page d'Erreur  English version

Cette page affiche chaque message d'erreur généré par le système ETSWAP.

GLOSSAIRE ET REFERENCES  English version

Références  English version

  1. Directive Européenne Emission Trading  2003/87/CE 
  2. Règlement de la Commission 601/2012 sur la Surveillance et la Déclaration des Gaz à Effet de Serre au titre de la Directive 2003/87/CE du Parlement européen et du Conseil (MRR)                
  3. Règlement de la Commission 600/2012 sur la Vérification des déclarations d'émissions de gaz à effet de serre et des déclarations relatives aux tonnes-kilomètres et à l'Accréditation des vérificateurs conformément à la Directive 2003/87/CE du Parlement européen et du Conseil  (AVR)
  4. Document ICAO 8585, ICAO Document 8585, Indicatifs des exploitants d'aéronefs et des administrations et services aéronautiques. 
  5. Article 3.7.1.1 de l'Annexe 15 à la Convention de Chicago

Glossaire  English version

AC- Autorité compétente

AEM Plan (Aviation) - Annual Emission Monitoring plan

AEM Report (Aviation) - Annual Emission Monitoring report

AIP - Aeronautical Information Publication

AOC - Air Operator Certificate

ATC - Air Traffic Control

AwAC – Agence Wallonne de l’Air et du Climat

BELAC – Organisme belge d'Accréditation

BMP - Bitmap (image modality)

COM - Commission européenne

CO2 -  Dioxide de carbone

CRCO - Central Route Charges Office

CSV - Comma Separated Values

CE- Communauté européenne 

DDC - Demande de délai complémentaire  

DIC - Demande d'information complémentaire 

ETS - Emissions Trading Scheme

ETSWAP - Emission Trading Scheme Workflow Automation Project

UE - Union européenne

GCD - Great Circle Distance

ICAO - International Civil Aviation Organization

kg - kilogramme

km - kilomètre

PNA - Plan National d'Allocation

ONA- Organisme National d'Accréditation 

PDF - Portable Document Format

PdS - Plan de Surveillance des Emissions

PIN - Personal Identification Number

RNE - Réserve pour Nouveaux Entrants

RSC - Réduction Significative de Capacité

t - tonne

TKM - Tonne-Kilometre Monitoring

WGS - World Geodetic System

READ ME FIRST

It is recommended that you read this section before you start work with the ETSWAP application. The guide briefly explains the purpose of ETSWAP, its intended users, the new functions in this release, brief instructions for getting started with ETSWAP, some guidance on data administration, and a summary of the help given by ETSWAP.

GETTING STARTED

All eligible Installation Operators are required to register with ETSWAP.

  1. Go to https://www.ets-awac.be and, when the Welcome page opens, click Enregistrer une nouvelle installation fixe .
  2. Complete the Register New Information form. The fields are self-explanatory.
  3. Click Soumettre la demande.

The Register New Information form confirms that your application has been received. Subsequently, you receive email confirmation of your registration request from ETSWAP.

  1. Confirm that all the details of the confirmation email are correct. Then click the authentication link in the email.
  2. ETSWAP opens at the Installation Email Address Verified page. It confirms that your email address has been verified.

Your application is reviewed by the Competent Authority. If your monitoring plan application is successful, the Competent Authority creates a new Installation Operator user and associates the new user to your Installation.

Once the new Installation Operator user is assigned, ETSWAP sends an Invitation to the email address given on the application form. The Invitation contains a link to ETSWAP and a temporary Password and PIN for one-time use.

  1. Log on to ETSWAP, change your Password and PIN , then start using ETSWAP.

User and data administration

User administration

When an Aviation Operator or an Installation Operator is first registered with ETSWAP, the Competent Authority identifies a named individual within the organisation as an operator user who is assigned initial administrator permissions. Thereafter, it is the responsibility of this individual to establish other operator users for the organisation as necessary, and to assign the appropriate permissions.

Data administration

When an Installation Operator is registered with ETSWAP, the data from existing ETS forms is automatically uploaded into ETSWAP. It is strongly recommended that Installation Operator users should check the data in the new ETSWAP forms to ensure that it is correct.

Welcome to ETSWAP help

These pages provide information about every page of the ETSWAP web site. The links on this page open a separate browser in which help information about each page can be seen within context.

Help is also provided by ? buttons beside certain fields on the forms presented by ETSWAP as you work. The page and button help are context-sensitive, which means that the help information for the page or form that you are using opens when you click a ? button or seek help on a web page.

ETSWAP provides context-sensitive online help:

  • The Aide button on the Welcome page provides general help information.
  • When you log on as an Aviation Operator user, you can open context-sensitive help about all the web pages available to Aviation Operators.
  • When you log on as an Installation Operator user, you can open context-sensitive help about all the web pages available to Installation Operators.
  • When you log on as a Competent Authority user, you can open context-sensitive help about all the web pages in ETSWAP.

Each help section includes detailed workflows for all the activities you can undertake.

Related information

ABOUT THE EU ETS

ABOUT ETSWAP

NAVIGATING AND USING ETSWAP

GLOSSARY AND REFERENCES

ABOUT THE EU ETS

The European Union Emissions Trading System (EU ETS) is the European Union (EU) cap and trade scheme for the reduction of greenhouse gas emissions by Aviation and Installation Operators. Installations includes industries, such as production and processing of ferrous metals, mineral industries, and pulp and paper industries.

The EU has set a cap on total amount of emissions allowed from all the installations. The allowances are then distributed to all the installations in the scheme. The operators may use all or part of their allocation of free allowances to surrender against their reportable emissions. If the operator emits more CO2 than their allocation of free allowances, they have the flexibility to buy allowances from the market to cover the deficit. Conversely, where an operator emits less than their allocation of free allowances, they can sell the surplus allowances to other operators.

In the Wallonia, the EU ETS is the responsibility of:

Walloon Air and Climate Agency(AwaC)

Avenue Prince de Liège 7, bte 2
5100 JAMBES
BELGIUM

Téléphone : + 32 81 33 59 33
Fax : +32 81 33 59 32

Email: ets.awac@spw.wallonie.be
Web: http://airclimat.wallonie.be

ABOUT ETSWAP

EU ETS Directive 2003/87/EC requires Aviation Operators and Installation Operators to participate in the EU ETS.

Purpose of ETSWAP

ETSWAP is the EA's web-based, greenhouse gas emissions planning, reporting and management tool. It calculates the annual emissions of Aviation and Installation Operator from data entered into the system by corresponding operator.

Users of ETSWAP

Competent Authorities (CA) - AwaC who have the responsibility of maintaining, and ensuring compliance with the EU ETS within their jurisdiction.

Aviation Operators - all aircraft operators assigned to the Wallonia (Belgium), whose aircraft arrive and/or depart from any aerodrome within the jurisdictions of the Competent Authorities at any time during an emissions trading reporting year.

Installation Operators - all installation operators assigned to the Wallonia, who have their installation setup within the jurisdiction of the Competent Authorities.

The users of ETSWAP comprise three main categories:

Aviation Operator users - individuals employed by Aviation Operators, with the responsibility of creating and submitting annual emissions monitoring reports.

Installation Operator Users - individuals employed by the Installation Operators, with the responsibilty of creating and submitting Annual Emission reports.

Verifier users - individuals employed by a Verifier, with the responsibility of reviewing and formally approving the monitoring reports submitted by the Aviation Operators and Installation Operators.

Competent Authority users - individuals employed by a Competent Authority, with multiple responsibilities.

The responsibilities of CA users include:

Reviewing and approving monitoring reports.
Managing emissions reporting periods.
Managing ETSWAP users within their jurisdiction.
Managing communications between ETSWAP users.
Managing non-compliances and subsequent penalties imposed on Aviation Operators who fail to comply with the regulatory requirements of the EU ETS.

Automatic ETSWAP functions

ETSWAP monitors all user activity and performs a number of automatic functions in response to various conditions. These system functions run in background but become visible to users when ETSWAP updates work queues and tasks, issues alerts, sends emails and letters, and displays messages in response to system events.

Alert management

An alert is a message displayed by ETSWAP. When an alert is triggered, ETSWAP selects an alert message from a set of templates, based on the condition that triggered the alert. Data merging is performed if necessary, and the alert is sent to the recipients defined by the alert trigger. The alert appears on the homepage of the affected users the next time they log on to ETSWAP.

Emails

ETSWAP sends emails to a pre-determined, configurable, list of recipients in response to user/application actions. When triggered, ETSWAP selects an email format from a set of templates, based on the event that triggered the email. The fields of the email are populated with context-correct data and the email is then sent to the recipients defined by the trigger.

Letters

ETSWAP creates letters in response to user/application actions. When triggered, ETSWAP selects a letter format from a set of templates, based on the event that triggered the letter. Mail merge fields of the letter are populated with context-correct data and the letter is then stored for later dispatch.

Form validation

ETSWAP applies strict validation rules to its web-based forms and informs users of any errors detected in the form. Validation is performed in response to an event, such as the submission of a monitoring report. During validation, the entire form is checked to ensure that all mandatory fields have been completed and the value of each field is correct in accordance with its validation rule. ETSWAP then displays status indicators where appropriate.

If a validation check fails, or if a mandatory field has not been completed, ETSWAP displays the first affected section of the form to the user, with all errors in that section listed and/or highlighted.

If the form was being validated as part of another process (e.g. submission), successful validation allows the process to continue.

Permissions check

When a user attempts any action, ETSWAP analyses the action and checks that the user's role includes the permission necessary to perform the action. If the permission is correct, the action is permitted: if not, the action is prevented and the user is informed accordingly.

Audit log

ETSWAP detects and logs events that require subsequent auditing. Details such as the name of the user, the auditable action taken, and the date and time of the event are written to the server's audit log.

Event log

ETSWAP detects and logs exceptional events such as loss of connectivity to its database. When an exceptional event occurs, the details are captured, categorised, and written to the server's event log.

Configuration control

ETSWAP creates new versions of monitoring reports by automatically incrementing the version number of the report each time it is submitted. The new version may be minor or major, depending upon the workflow.

NAVIGATING AND USING ETSWAP

The web pages of ETSWAP comprise seven groups:

  • Common pages - such as Log on, Terms & Conditions, etc.
  • Aviation Emitter user pages - generally available to Aviation Emitter users.
  • Installation Emitter user pages - generally available to Installation Emitter users.
  • Aviation Verifier user pages - includes Aviation Verifier user pages.
  • Installation Verifier user pages - includes Installation Verifier user pages.
  • Aviation Competent Authority user pages - includes Aviation Competent Authority user pages only.
  • Installation Competent Authority user pages - includes Installation Competent Authority users pages only.

Instructions for use

All ETSWAP pages include information on the purpose of the page and detailed instructions for its use. Similarly, all sections and fields of ETSWAP forms include detailed instructions for use. Follow the section and field instructions to complete the forms.

Basic architecture of ETSWAP

The many functions of ETSWAP are realised by standard arrays of pages.

  • All users have a Homepage which provides access to the user's Work Queue, and then to new or unfinished tasks that the user is required to perform.

General page navigation features

There is a tab at the top of each open ETSWAP page. If more than one page is open, click a tab to view another page.

Each page has a zoom function indicated by three, upper-case A characters of different sizes. Click an A character to increase or decrease the screen resolution of the web browser.

Navigation Menu

This appears on the upper-left corner of many pages. It contain links to all the functions available to the user from that page, depending upon the activity in which the user is engaged (i.e. the Navigation Menu is context-sensitive).

Pop-up menu

Right-click on any page or form section to open a conventional web page pop-up menu. Options that are not available are greyed out.

Getting help

Click Aide at the upper-right corner of the page to open ETSWAP's help information. Certain fields of the ETSWAP forms offer additional help by means of the ? button.

Logout

Use the Déconnexion button at the upper-right corner of the page to log out as a user of ETSWAP. This restores the Log on page so that you, or another user, can log on again when required.

Form navigation

All ETSWAP forms have a section menu at the upper-right corner of the form. The menu provides immediate access to the other sections of the form.

When working on a form section, use the Tab key to move downward from field to field in the conventional manner.

Standard buttons

All ETSWAP forms have a standard set of buttons for common functions:

  • Print - click to print the open section as a portable document format (PDF) file.
  • Save Form - click to save the current content of the form. Use this button at any time to save your most recent entries and changes to the form.
  • Close Form - click to close the form. The Close Form dialog box opens, prompting you to confirm your action.
  • Next Page - click to open the next section of the form.
  • Previous Page - click to open the preceding section of the form.
  • Spell Check - click to perform a spelling check. The Spell Check dialog box opens, allowing you to conduct a spelling check.
  • OK - click to confirm an action or entry.
  • Cancel - click to cancel your last entry or action on the form.

Keyboard shortcuts

There are keyboard shortcuts for the buttons on all ETSWAP forms, and for buttons in certain dialog boxes. To use a shortcut, press the Alt key and the corresponding alphabetic key simultaneously.

The keyboard shortcuts are:

All forms

These keyboard shortcuts are available on all ETSWAP forms:

  • Save Form ( ALT+S ) - save your most recent entries and changes to the form.
  • Close Form ( ALT+E ) - open the Close Form dialog box.
  • Next Page ( ALT+N ) - open the next section of the form.
  • Previous Page ( ALT+B ) - open the preceding section of the form.

All dialog boxes

These keyboard shortcuts are available on all ETSWAP dialog boxes:

  • OK ( ALT+O ) - confirm your last entry or action.
  • Cancel ( ALT+C ) - cancel your last entry or action.

Close Form dialog box

These keyboard shortcuts are available on the Close Form dialog box:

  • Save Form ( ALT+S ) - save your most recent entries and changes to the form.
  • Discard Changes ( ALT+ I ) - delete your most recent entries and changes to the form.

Search page

These keyboard shortcuts are available on the Search page (see Searching ETSWAP):

  • Next ( ALT+N ) - open the next page of the record.
  • Previous ( ALT+B ) - open the preceding page of the record.
  • Cancel ( ALT+C ) - cancel the search and close the Search page.

Spelling Check page

These keyboard shortcuts are available on the Spelling Check page:

  • Replace ( ALT+R ) - replace an unknown or misspelled word with the word suggested by ETSWAP.
  • Replace all ( ALT+P ) - replace all occurrences of the unknown or misspelled word with the word suggested by ETSWAP
  • Ignore ( ALT+I ) - ignore an unknown or misspelled word detected by ETSWAP.
  • Ignore all ( ALT+G ) - ignore all occurrences of an unknown or misspelled word detected by ETSWAP.
  • Finish ( ALT+F ) - close the Spelling Check page when the check is finished.
  • Cancel ( ALT+C ) - cancel the spelling check and close the Spelling Check page.

Add Attachments page

These keyboard shortcuts are available on the Attachments page.

  • Add ( ALT+A ) - attach a file to a form, email or letter.
  • Remove ( ALT+R ) - remove an attached file from a form, email or letter.
  • Retrieve ( ALT+S ) - find an attached file and open it.
  • Close ( ALT+C ) - close the Add Attachment page.

Searching ETSWAP

The ETSWAP databases are populated with records of many types. When used, this information is presented to you as a series of tables which have a similar format.

When a record table is open, there are two methods of navigating the table:

  • Navigate the records by using the page links.
  • Search the records by using a filter.

Navigate the records by using the page links

  1. Use the Next link or type ALT+N to open the next page of the record table to find the record that you want.
  2. Use the Previous link or type ALT+B to open the preceding page of the record table to find the record that you want.
  3. Click the red arrow in the Select column of the record that you want to see. The search page is then populated with the details of the selected record.

Search the records by using a filter

Navigating the ETSWAP records by using page links can be time-consuming. Filter buttons at the top of the columns of the record tables allow you to speed-up your search. A filter button is an icon that resembles a funnel.

  1. Click the filter button at the top of a table column. A Filter Records Page opens.
  2. To search for text anywhere in the field, click Contains and, in the text field, type a word or some characters that are included in the name of the record you want to find.
  3. To search for text at the beginning of the field, click Begins With and, in the text field, type the first characters of the name of the record you want to find.
  4. Type a sufficient number of characters to distinguish the name of the record from the names of other records.
  5. Click OK or type ALT+O . The record table is restored, showing only the records you have identified.
  6. Click the red arrow in the Select column of the chosen record. The search page is populated with the details of the selected record.

Performing a spelling check on a form

When you have completed a section of a form, you are advised to perform a spelling check before leaving the section.

  1. Click Spell Check .
  2. The Spelling Check page opens.

    The text field highlights, in red, the first unknown or misspelled word detected by the spelling checker.

    The Suggestions list offers alternative words obtained from the internal glossary of the spelling checker.

  3. To use the standard spelling checker, see Using the spelling checker.
  4. To simplify the results, see Using the screen reader friendly spelling checker.

Using the simplified spelling checker

You must first perform a spelling check, as described in the Performing a spelling check on a form section of this document.

If preferred, you can view a simplified version of the spelling check by performing the following steps.

  1. Click Click Here For Screen Reader Friendly Version .
  2. The Screen Reader Friendly version of the Spelling Check page opens.

    The Misspelled Word field shows the first unknown or misspelled word detected by the spelling checker.

    The Immediate Context field shows the sentence in which the misspelled word occurs.

    The Suggestions list offers alternative words obtained from the internal glossary of the spelling checker.

  3. If required, click the Immediate Context field and use the left and right arrow keys to read the whole sentence.

Using the standard spelling checker

You must first perform a spelling check, as described in the Performing a spelling check on a form section of this document.

To replace the unknown or misspelled word with a word chosen from the Suggestions field:

  1. Choose the correct word from the Suggestions list.
  2. Click Replace or type ALT+R . The unknown or misspelled word is overwritten by the suggested word and the Misspelled Word and Immediate Context fields show the next misspelled word found by the spelling checker.

To replace all occurrences of the unknown or misspelled word with a word chosen from the Suggestions field:

  1. Choose the correct word from the Suggestions list.
  2. Click Replace All or type ALT+P . All occurrences of the unknown or misspelled word on the page are overwritten by the suggested word. The Misspelled Word and Immediate Context fields then show the next misspelled word found by the spelling checker.

To ignore the unknown or misspelled word if it is correct:

  1. Click Ignore or type ALT+I . The unknown or misspelled word is not corrected. The Misspelled Word and Immediate Context fields show the next misspelled word found by the spelling checker.

To ignore all occurrences of the unknown or misspelled word:

  1. Click Ignore All or type ALT+G . The unknown or misspelled word is not corrected anywhere on the page. The Misspelled Word and Immediate Context fields show the next misspelled word found by the spelling checker.

When the spelling checker cannot detect any more unknown or misspelled words, the Spelling Check page shows the message Spelling Check Completed .

Attachments

In ETSWAP, there are a number of instances where you are required, or have the option, to attach an electronic file to a form. Often, the electronic file is a conventional PDF, but other files such as Microsoft Word or Microsoft Excel documents, or even digital images, can also be attached.

NOTE: The size of an attached file must not exceed 19 Megabytes.

To attach a file:

  1. Click Attach or type ALT+A . An Add Attachment page opens.
  2. Click Browse .
  3. Navigate to the electronic file that you want to attach.
  4. Select the file in the usual way. The directory path of the file is shown in the attachment field.
  5. Click OK or type ALT+O .
  6. The selected file is uploaded to ETSWAP by a file transfer protocol (FTP).

    After a brief pause, the Add Attachment page closes and the main page or section is restored.

    A message appears, confirming that the file is successfully attached (uploaded).

To find and read an attached file:

  1. Click Retrieve or type ALT+S . A dialog box opens, listing all the available attached files.
  2. Double-click on the file that you want to open. The selected file opens.

To delete an attached file:

  1. Click Remove or type ALT+R .
  2. The attached file is immediately deleted from ETSWAP.

    The message at the top of the page confirms that the file has been successfully removed.

Passwords and PIN

The ETSWAP web site is a secure environment protected by the application of passwords and personal identification numbers (PIN). From time to time, you may be required to change your ETSWAP password and PIN, usually when prompted by the system.

Passwords

ETSWAP passwords must:

contain lower-case, alphabetic characters only

comprise exactly nine characters arranged as:

consonant vowel consonant consonant vowel consonant consonant vowel consonant

contain a particular consonant vowel consonant triplet once only (e.g. bacdefhij , not bacdefbac )

have no spaces between characters.

Personal identification numbers

ETSWAP PIN must comprise exactly six digits. At least four of the digits must be different, and the PIN must not include a series of six consecutive numbers (e.g. 345678 ).

Signature images

Some ETSWAP pages such as Prepare a Letter or Email and Send Letter require Competent Authority users to insert a signature image. CA users who are authorised to send communications must therefore create an image of their signature that can be used for this purpose.

The signature image must be a bitmap (.BMP) file of exactly 240 pixels in width and 140 pixels in height. The image must be stored at a known location available to the user’s Windows browser.

Inserting a signature image

ETSWAP forms that require a signature image include a Signature Image section and a Choose File button.

  1. Click Choisir fichier . The Create User page is updated with the Télécharger Image Signature field.
  2. Click Parcourir, navigate to the required BMP image file and click Ouvrir .
  3. Click Continuer. The Image Signature section is updated with the directory path of the selected image.
  4. Click Submit . The Image Signature section is updated to show the selected signature image.

Report management

ETSWAP supports report management functionality which allows Competent Authority users to design customised report templates using SQL server reporting services. The report templates are uploaded into ETSWAP and can then be used to generate reports.

ETSWAP WEB PAGES

The pages described in this section are available to all users.

Help

These pages provide information about every page of the ETSWAP web site. The links on this page open a separate browser in which help information about each page can be seen within context.

Help is also provided by ? buttons beside certain fields on the forms presented by ETSWAP as you work.

The page and button help are context-sensitive, which means that the help information for the page or form that you are using opens when you click a ? button or seek help on a web page.

Access Denied

This page informs you that your account has been disabled. It opens if you attempt to log on to ETSWAP with a valid Username , Password and PIN code but your account has been disabled.

Contact your system administrator for assistance.

Logon

This page opens when you visit the ETSWAP web site: it allows you to log on to the site. When you log on, your credentials are authenticated by ETSWAP before you are permitted to use the site.

The Bienvenue panel displays the fields necessary to log on to ETSWAP.

The Information panel shows a list of active news items about ETSWAP and the EU ETS, and contact links from which you can obtain assistance.

In the Bienvenue panel, enter your Username (nom d'utilisateur) and Password (mot de passe) and click Connexion. Your Username and Password are authenticated by ETSWAP and, if accepted, the Logon page is updated to require you to enter three digits of your six-digit PIN code. The required digits are randomly chosen by ETSWAP and remain the same until you successful log on to the ETSWAP.

Enter the stipulated three digits of your PIN code, then click Connexion. When you successfully log on, your homepage opens:

Operator User Homepage if you are a operator user.

Verifier User Homepage if you are a Verifier user.

Competent Authority User Homepage if you are a Competent Authority User.

If you enter an invalid Username , Password and/or PIN code more than three times since your last successful log on, ETSWAP locks your account. See Account Locked.

If you have forgotten your password or PIN, see Reset Forgotten Password.

Account Disabled

This page advises that you have tried to open a page of the ETSWAP web site for which you do not have access, or you have attempted to perform an action for which you do not have the required permission.

Contact your system administrator for assistance.

Reset Forgotten Password

If you forget your password or PIN, you can request ETSWAP for a new Password and PIN. The system responds by sending an email which contains a link to the Set Password and PIN page. You must reset your password within 24 hours of your receipt of the email, otherwise the link becomes invalid.

To reset your password
  1. On the Log On page, click Récupérer un mot de passe.
  2. Enter your Username (nom d'utilisateur) .
  3. Click Envoyer email.
  4. Click OK. An email with the subject Recover Forgotten Password is sent to your email address.
  5. Open the email and click the link. The Set Password and PIN page opens.
  6. Enter a new Password (mot de passe) (see Passwords and PIN).
  7. Re-enter your new password to confirm.
  8. Enter a new PIN (see Passwords and PIN).
  9. Click OK .

When you have reset your password and PIN, the link in the email becomes invalid.

NOTE: If you send another password request while the link in the previous email is valid, ETSWAP sends another email containing a new link. The link in the first email then becomes invalid.

Account Locked

This page informs you that your ETSWAP account has been locked by the system. The page opens if you enter an invalid Username , Password and/or PIN code more than three times since your last successful log on.

To unlock your account, you must change your ETSWAP password.

Contact your system administrator if you require assistance.

Terms and Conditions

This page displays your Competent Authority's official Terms and Conditions for using ETSWAP in your user category. It opens when you log on to ETSWAP for the first time. You must accept these Terms and Conditions before you can continue to use ETSWAP.

When you click Accepter , your homepage opens:

Operator User Homepage if you are a operator user.

Verifier User Homepage if you are a Verifier user.

Competent Authority User Homepage if you are a Competent Authority User.

Set New Password

This page opens when you have successfully logged on to ETSWAP and the system requires you to change your password.

If your account has been locked after several failed log on attempts (see Account Locked), the Set New Password page prompts you to reset your password to unlock the account.

Use this page to change your password. You are not required to enter your present password because you have already proved your credentials by successfully logging on.

  1. Click Réinitialiser mot de passe in the Navigation Menu and type the new password.
  2. When prompted, type your new password again to confirm it. Usernames and passwords are case-sensitive. You must type them exactly, with the correct capitalisation.

Error Page

This page displays each error message generated by the ETSWAP system.

 

GLOSSARY AND REFERENCES

References

  1. European Union Emissions Trading System Directive 2003/87/EC.
  2. Commission Regulation 601/2012 on the monitoring and reporting of greenhouse gas emissions (MRR) pursuant to Directive 2003/87/EC of the European Parliament and of the Council.
  3. Commission Regulation 600/2012 on the verification of greenhouse gas emission reports (AVR) and tonne-kilometre reports and the accreditation of verifiers pursuant to Directive 2003/87/EC of the European Parliament and of the Council Text with EEA relevance.
  4. ICAO Document 8585, Designators for Aircraft Operating Agencies, Aeronautical Authorities and Services.
  5. Article 3.7.1.1 of Annex 15 to the Chicago Convention.

Glossary

CARS - Aircraft Communications Addressing and Reporting System

AEM - Annual Emissions Monitoring

AIP - Aeronautical Information Publication

AOC - Air Operator Certificate

ATC - Air Traffic Control

AwAC – Walloon Air and Climate Agency (Agence Wallonne de l’Air et du Climat)

BELAC – Belgian Accreditation Body

BMP - Bitmap (image modality)

CA - Competent Authority

CO2 - Carbon Dioxide

CRCO - Central Route Charges Office

CSV - Comma Separated Values

EC - European Community

ETS - Emissions Trading Scheme

ETSWAP - Emission Trading Scheme Workflow Automation Project

EU - European Union

GCD - Great Circle Distance

H & S - Health and Safety

ICAO - International Civil Aviation Organization

kg - kilogram

km - kilometre

NAP - National Allocation Plan

NER - New Entrant Reserve

OPSI - Office of Public Sector Information

PDF - Portable Document Format

PIN - Personal Identification Number

RBS WorldPay - RBS WorldPay online credit/debit card handling solution.

RDE - Request Determination Extension

RFI - Request for Information

t - tonne

TKM - Tonne-Kilometre Monitoring

WGS - World Geodetic System